Η παρουσία της Τέχνης από το 14ο αιώνα ως τη σύγχρονη εποχή στα τρέχοντα σχολικά εγχειρίδια της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης. Μια συγκριτική μελέτη ανάμεσα στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια βαθμίδα εκπαίδευσης
Μαρία Πετρίδου
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η μελέτη της τέχνης τόσο ως αντικείμενο όσο και ως εργαλείο διδασκαλίας, παράλληλα με τη μελέτη των αντιλήψεων των ίδιων των εκπαιδευτικών σχετικά με το ρόλο και την αξία της ως μάθημα και ως εκπαιδευτικό μέσο. Συγκεκριμένα, ξεκινώντας από την παραδοχή ότι η τέχνη εξασκεί τις αισθήσεις, τα μέσα έκφρασης, τη φαντασία και γενικότερα την κριτική και την αισθητική ικανότητα του ατόμου, πρώτο έναυσμα για την εν λόγω έρευνα υπήρξε η διαπίστωση ότι το σχολείο, εστιάζοντας –σε μεγάλο βαθμό- στην ωφελιμιστική αξία της γνώσης, η ενασχόλησή του εξαντλείται στα μαθήματα «καλλιτεχνικών». Κατά δεύτερον, το γεγονός ότι αν και η Τέχνη και η Εκπαίδευση, ξεχωριστά, έχουν αποτελέσει ευρύτατα ως τώρα αντικείμενα έρευνας, η αντίστοιχη έρευνα για τη θέση της Τέχνης στην Εκπαίδευση, χαρακτηρίζεται από απουσία σχετικών επιστημονικών μελετών. Ύστερα από τα παραπάνω, απώτερος στόχος της εργασίας, αναδεικνύεται όχι μόνο να καλύψει ένα ερευνητικό κενό στον τομέα της Τέχνης ή της Εκπαίδευσης, αλλά να συμβάλει στην αλλαγή της αντιμετώπισης της Τέχνης στον εκπαιδευτικό τομέα προς μια κατεύθυνση δημιουργικής ανανέωσης της μαθησιακής διαδικασίας.
Τριμελής συμβουλευτική επιτροπή
Ιλιάνα Ζάρρα, Καθηγήτρια, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (επιβλέπουσα)
Κώστας Κασβίκης, Επίκ. Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Μιλτιάδης Παπανικολάου, Ομότιμος Καθηγητής, Aριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Ακαδημαϊκό έτος έναρξης: 2015-16